Friday, May 3, 2013

Kenapa perlu suplemen @ vitamin?


Dari pengalaman saya, umur kita antara belasan tahun sehingga hujung 20-an… badan sentiasa kuat… sihat… kalau sakit kejap je da baik… makan pun ikut dan je… yela kalau zaman U dulu.. makan magi je hari2 nak2 hujung sem huhuhu…

Tapi bila da masuk 30-an ni… mula la semuanya sakit… lenguh-lenguh… nak-nak dah beranak 2 3 kali ni… kalau kita jenis yang mengamalkan makanan seimbang tentu hal ni tak berlaku… kalau berlaku pun mengikut faktor umur yang semakin lanjut.... Jadi sebelum saya rasa tua sebelum waktunya… saya mengambil keputusan untuk mengambil makanan tambahan… saya cuma nak sihat dan bertenaga untuk saya menguruskan anak-anak dan rumahtangga… Alhamdulillah… saya berjaya…

Mungkin ada yang berpendapat makan suplemen ni ada kesan sampingan… mungkin betul kalau kita ambil dari bahan yang dibuat bahan-bahan kimia… jadi kita boleh buat pilihan untuk mengambil dari sumber yang semulajadi… tambahan pula kalau ambil apa-apa suplemen pun kena minum air banyak… kita kan dituntut untuk minum 3 liter sehari… inilah tujuannya menyikirkan apa yang tak patut…

Kenapa Shaklee ye bukan vitamin brand lain? Saya da cuba da..multivitamin lain semua memang memberikan kesan cuma rasa tak berapa nak berbaloi… dengan harganya, dengan kuantitinya… dan dengan kandungan vitamin setiap tablet… dengan Shaklee memang macam banyak pil nak kena telan.. tapi sebenarnya setiap pil tu ade tugas2 dia… dengan kadar yang diperlukan tubuh kita….  Tambahan pula ia dari bahan-bahan semula jadi… dan halal….

Apa-apapun ia bergantung dengan niat kita… untuk apa kita sihat… semuanya mestilah kerana Allah swt.. barulah niat kita yang lain diberkati…. Kita tak perlu kurus kalau kita sakit dan tak mengapa kalau kita gemuk kalau kita sihat…. Dan yang paling penting… mind set kita kena berubah bahawa kita boleh sihat dengan izin Allah ini, makan suplemen ni hanyalah usaha kita..… dan hati kena bersih.. sebab kalau hati kotor (jahat, dengki) ia akan mempengaruhi kesihatan kita secara tak langsung…


Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan Vitamin-vitamin Shaklee dan tip-tip untuk sentiasa sihat dan bertenaga oleh hubungi saya, Norjana 012-6349775 atau emel Jana.Lan81@gmail.com

No comments:

Post a Comment