Saturday, August 3, 2013

Krisis Penyembuhan (Healing Crisis)

Anda pernah rasa tak selesa selepas mengambil suplemen... pernah cirit-birit... atau badan rasa berat je mengantuk... atau muka tumbuh jerawat atau badan rasa gatal bila ambil mana suplemen..... sebenarnya ia adalah normal yang dipanggil krisis penyembuhan atau healing crisis .....

Sesetengah orang akan melalui satu jangka masa penyesuaian apabila mengambil diet suplemen. Simptom-simptom ini kelihatan seperti penyakit, tetapi sebenarnya tidak. Ia adalah tindakbalas oleh tubuh kita kerana kekurangan khasiat disebabkan tabiat pemakanan kita. Apabila makanan berkhasiat dibekalkan dengan mengejut oleh suplemen, krisis pemulihan berlaku.

Sewaktu jangkamasa penyesuaian, ada kemungkinan penyakit-penyakit yang pernah dilalui oleh tubuh dahulu akan timbul kembali. Biasanya ia akan terjadi untuk beberapa hari, walaubagaimanapaun tubuh yang lemah akan mengambil masa yang lebih lama untuk pulih.

Keadaan ini disebabkan oleh toksin yang telah bertimbun di dalam tubuh badan kita untuk jangkamasa yang lama selain itu, sisa-sisa makanan berkimia, lemak dan stress ditambah pula dengan diet yang tidak seimbang, kurang tidur,   atau pengambilan ubat-ubatan bagi tempoh yang lama. Semasa pengambilan suplemen ini, ia membantu memepertingkatkan sistem imun kita, kebolehan detokfikasi serta mengawal dan menjalankan fungsi organ-organ kita dengan baik.

Pada proses detokfikasi ini ada kemungkinan pening, kelesuan, sakit kepala, ketidakhadaman (kembung, lapar), cirit-birit, kahak berlebihan, urin keroh, berasa hangat, berpeluh dan lain-lain. Simptom-simptom ini berbeza-beza antara individu dan akan berlaku 1 hingga 2 minggu.

Sepanjang masa krisis pemulihan, anda perlukah minum air bersih yang banyak, rehat secukupnya dan makanlah lebih sayuran dan buah-buahan. Mengambilan suplemen perlu berterusan bagi mendapatkan manfaat daripadanya.

sumber:Dr. Mary Ruth Swope, Columbia University


No comments:

Post a Comment