Monday, September 9, 2013

Apa itu vitamin C?

Vitamin C
Vitamin C adalah vitamin larut air yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Disebabkan Vit C jenis yang larut air dan jumlah lebihan vitamin akan meninggalkan badan melalui urin. Ini bermakna kita memerlukan bekalan berterusan #vitamin C dalam diet anda.

Fungsi
Vitamin C diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu di semua bahagian badan. Ia digunakan untuk: - Membentuk protein penting yang digunakan untuk membuat kulit, tendon, ligamen, dan saluran darah
- Menyembuhkan luka dan bentuk tisu parut
- Membaiki dan mengekalkan rawan, tulang, dan gigi Vitamin C adalah salah satu daripada sumber yang banyak antioksidan.

Antioksidan adalah nutrien yang menghalang beberapa kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Radikal bebas berlaku apabila kita mengambil makanan tercemar atau apabila terdedah kepada asap rokok atau radiasi. Pembentukan radikal bebas dari masa ke masa adalah sebahagian besar punca untuk proses penuaan. Selain itu juga, radikal bebas boleh dijadikan penyebab dalam kanser, penyakit jantung dan artritis.

Badan tidak mampu untuk membuat vitamin C sendiri, dan ia tidak menyimpan vitamin C. Oleh itu, adalah penting untuk memasukkan banyak makanan vitamin C yang mengandungi dalam diet harian anda.

Untuk bertahun-tahun, vitamin C telah menjadi ubat popular untuk selesema. Kajian menunjukkan bahawa bagi kebanyakan orang yang mengambil vitamin C tambahan atau daripada makanan yang kaya vitamin C tidak mengurangkan risiko mendapat selsema. Walau bagaimanapun, orang-orang yang mengambil vitamin C tambahan selalunya mengalami selesema sementara berbanding orang yang tidak mengambil vitamin C tambahan mungkin mengalami selselama yan agak lama.

Sumber Vitamin

Semua buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi beberapa jumlah vitamin C. Buah-buahan dengan sumber-sumber tertinggi vitamin C termasuk:
-Tembikai
-Buah-buahan sitrus dan jus, seperti oren dan limau gedang
-buah Kiwi
-mangga
 -Papaya
-nanas
-Strawberi, raspberi, beri biru, kranberi
 
Sayur-sayuran dengan sumber-sumber tertinggi vitamin C termasuk:
 -Brokoli, Brussels pucuk, kembang kol
-Hijau dan lada merah
-Bayam, kubis, sayur-sayuran lobak, dan sayur-sayuran hijau yang lain
-Keledek
-Tomato dan jus tomato
-skuasy musim sejuk

Sesetengah bijirin dan lain-lain makanan dan minuman yang diperkaya dengan vitamin C. Diperkuat bermakna vitamin atau mineral telah ditambah kepada makanan. Periksa label produk untuk melihat berapa banyak vitamin C dalam produk tersebut. Memasak makanan vitamin C atau menyimpan mereka untuk tempoh masa yang panjang boleh mengurangkan kandungan vitamin C. Memanas semula dan mengukus makanan yang mengandungi vitamin C boleh mengurangkan zatnya. Sumber-sumber makanan yang terbaik vitamin C adalah buah-buahan dan sayur-sayuran mentah.


Kesan Sampingan
Kesan sampingan yang serius dari terlalu banyak vitamin C adalah sangat jarang berlaku, kerana badan tidak boleh menyimpan lama vitamin C. Walau bagaimanapun, amaun yang lebih besar daripada 2,000 mg / hari tidak digalakkan kerana dos yang tinggi boleh menyebabkan sakit perut dan cirit-birit.
Terlalu sedikit vitamin C boleh membawa kepada tanda-tanda dan gejala kekurangan, termasuk: 
-anemia
-gusi berdarah
-Keupayaan menurun untuk melawan jangkitan
-Penurunan kadar penyembuhan luka
-Rambut kering dan pemisahan
-mudah lebam
-Gingivitis (radang gusi)
-Hidung berdarah
-Berat badan mungkin kerana metabolisme perlahan
-Kasar, kulit kering, bersisik -Bengkak dan sakit sendi
-Enamel gigi lemah

Cadangan Pemakanan
Recommended Dietary Allowance (RDA) untuk vitamin mencerminkan berapa banyak setiap vitamin kebanyakan orang perlu mendapatkan setiap hari. RDA untuk vitamin boleh digunakan sebagai matlamat untuk setiap orang. Berapa banyak setiap vitamin yang anda perlukan bergantung kepada umur dan jantina anda. Faktor-faktor lain seperti kehamilan dan penyakit, juga penting. Cara terbaik untuk mendapatkan keperluan harian vitamin, termasuk vitamin C, adalah untuk makan makanan yang seimbang yang mengandungi pelbagai jenis makanan.

 Rujukan Pengambilan Pemakanan untuk vitamin C:

Bayi
0 - 6 bulan: 40 * miligram / sehari (mg / hari)
7 - 12 bulan: 50 * mg / hari * Pengambilan yang mencukupi

Kanak-kanak
1 - 3 tahun: 15 mg / hari
4 - 8 tahun: 25 mg / hari
9 - 13 tahun: 45 mg / hari

Remaja
Perempuan 14 - 18 tahun: 65 mg / hari
Lelaki 14 - 18 tahun: 75 mg / hari

Dewasa
Lelaki umur 19 dan lebih tua: 90 mg / hari
Wanita berusia 19 tahun dan lebih tua: 75 mg / hari

Perokok atau mereka yang berada di sekeliling asap terpakai pada semua peringkat umur perlu meningkatkan jumlah harian mereka #vitamin C 35 mg satu tambahan setiap hari. Wanita yang mengandung atau menyusukan bayi dan orang-orang yang merokok perlu lebih tinggi jumlah vitamin C.

sumber: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus

No comments:

Post a Comment