Thursday, September 26, 2013

Uruskan EBM bila outstation

Hari ni nak berkongsi pengalaman saya uruskan EBM (atau susu yang diperah) bila ada urusan kerja kat luar… memang susah hati kalau kena kursus ke urusan kat luar pejabat da tu berhari-hari pulak tu… yelah mana nak fikir nak uruskan baby.. ebm lagi nak kursus lagi huhuhu memang mencabar…

Pertama.. tentang baby.. saya pernah tinggalkan anak kedua saya masa tu umur 5 bulan sekali dan 7 bulan sekali, masa tu kena g Cherating ada meeting selama 3 hari 2 malam lepas tu PD meeting gak 4 hari 3 malam…masa ni fully breastfeed lagi.. alhamdulliah stok susu mencukupi.. so bawakkan stok yang ada secukupnya ke rumah pengasuh.. malam2 ni baby tidur ngan pengasuh la.. sebab my hubby kalau budak kecik ni dia susah sikit nak handle.. takut tak sabar… hihihi orang lelaki memang mcm tu..
Muhammad Afiq Danish berumur 7 bulan

Kedua.. tentang nak uruskan EBM.. bawak pam… plastic storage yang mencukupi.. kalau botol ni makan ruang pulak.. ice pack ngan bag chiller… saya stay kat hotel jadi tak risau kompem ade peti ais yg kecik tu… kadang orang panggil tu chiller je… cara saya mungkin berbeza ngan orang lain…
Bila da outstation ni.. mengepam bila breast penuh je..  kadang satu hari 4 kali je sedangkan kalau kat ofis 8 jam da pam 4 kali.. yela,… bila ade meeting2 mcm ni.. sibuk tak sempat… tapi sekali pam melimpah ruah la..

Saya perasan satu lagi, kalau masa kursus ke meeting ke.. susu mmg banyak dan pekat… saya rasa sebab makan cukup kot… yelah masa ni la ade sarapan, lepas tu tea break, lepas tu lunch, lepastu coffee break, dinner ade supper lagi… tambahan pula semua zat cukup ade sayur ada protein.. ade dessert yang sedap2 huhuhu… so kesimpulannya… makan la secara kerap dan sedikit serta berzat bagi menjamin kualiti susu anda… ibu yang menyusukan jangan la nak berdiet sangat..
 
Sambung balik… susu yang dipam saya simpan dalam peti sejuk yang kecik tu kat dalam bilik hotel simpan bahagian dalam.. saya tak bekukan EBM saya tu senang sikit nak bwk balik nnt… so ice pack saya bekukan… yang kali ni saya dapat bwk balik 8 paket dengan 7 oz setiap satu… alhamdulliah… masa nak balik tu.. susun baik2 dalam chiller bag saya… Sampai rumah ice pack tak berapa cair lagi terus masuk dalam freezer … 

Walau apa-ape pun caranya yang penting kita kena yakin dengan EBM kita… selagi ia susu ibu susu kita selagi tu la.. ia yang paling baik tuk anak kita…


No comments:

Post a Comment